onsdag 26 mars 2014

Gödsling och skadedjursbekämpning

Var på Granngården och köpte fyra säckar naturgödsel.


Varje säck innehöll 40 liter och enligt instruktionen på baksidan så ska man mylla ner 20 l/10 m².


Jag slängde en halv säck i varje "låda", det vill säga ca 20 l/3,9 m².


Sen myllade jag ner det i den gamla jorden med hjälp av en kultivator/kratta.
  

Eftersom jag har hittat flertalet sorkgångar i marken när jag har grävt så köpte jag den här sorkskrämman på Jula. Den är batteridriven och ger ifrån sig ett pipande läte med jämna mellanrum. Ljudet går genom marken och skrämmer bort sorkarna.
  

 Stoppade ner termometern som jag köpte på trädgårdsmässan. Den visade på 4° C. Ett par grader varmare bara så kan jag börja så vissa grönsaker :-)


 För att hålla sniglarna ute ur lådorna har jag gjort som mina föräldrar har gjort hemma hos sig. 


Tre skruvar runt varje hörn och en mitt på långsidan med skruvhuvudet ca 1 cm ut från plankan .
  

Sen ståltråd runt om hela lådan med ett varv runt varje skruv. Det gillar inte sniglarna att krypa över...



 





Efter bara tre dagar började broccolin att gro...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar