måndag 24 mars 2014

Plantbelysning

Enligt experterna så räcker det inte med dagsljuset som kommer in genom fönstret för att man ska få starka knubbiga plantor när man förodlar hemma på fönsterbänken. Så därför begav jag mig ut på lysrörsjakt. Ingenstans, i de affärer där jag tittade, fanns det färdiga lysrörsarmaturer som man kan hänga en bit ner från taket så jag blev tvungen att improvisera lite.


På Jula köpte jag en 120cm väggskena som man normalt fäster hyllplan i,...


...två mini-lysrörsarmaturer för fast montering, mekanisk dygnstimer, snöre och buntband.











  
Med hjälp av buntbanden band jag fast lysrörsarmaturerna i väggskenan, kopplade ihop dem med medföljande kopplingssladd och hängde upp dem i gardinstången med hjälp av snöret.



Sen ställde jag timern på tolv timmar och stoppade in den i eluttaget och lampsladden i timern.





Så nu har mina små plantor extra belysning från ca sju på morgonen till sju på kvällen. Om man har ljuset på i mer än tolv timmar kan det hända att växterna inte fortsätter att utvecklas som man önskar när de planteras ut och får färre timmar med ljus.
  


Andra sådden purjolök har grott och får stå på en bricka  på två hurtsar framför fönstret.




Nu har jag även sått broccoli, oregano, basilika, mynta och salvia. Femton snapsglas broccoli med ca tre frön i varje på ca 1cm djup. Tre snapsglas vardera av örterna med tre frön i varje på ca 1mm djup.


Använde maskeringstejp och kulspetspenna för att märka upp de olika örterna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar