söndag 2 mars 2014

Träsargsbygge

Yes! Efter mycket hjälp från mina föräldrar och min sambo är åtta träsargar på plats på kolonilotten :-) Det tog ca 7h för oss fyra att handla virke, såga till, olja in, förbereda marken och bygga ihop dem. Vi började på K-rauta där vi möttes av den glada överraskningen att allt i butiken var 15% billigare just den här helgen. Mycket trevligt :-) Med pappas hjälp sågades allt virke upp i rätt längder i butik innan vi åkte med det till mamma och pappas hus där vi kunde stå under tak och olja in alltihop. Virke plus olja  från ÖoB och skruv från Jula gick på ca 1200kr.


Till en träsarg gick det åt: 6st reglar á 4,5 x 4,5 x 40cm,


2st kortsidor á 2,2 x 19,5 x 130cm,


2st långsidor á 2,2 x 19,5 x 300cm och 20st träskruvar.


Vi använde obehandlat virke som vi oljade in en gång med träolja innan vi började bygga.


Pappa lånade en bandsåg på jobbet och spetsade till alla reglar.


Innan vi åkte till kolonilotten skruvade vi fast tre reglar per långsida med två skruvar per regel.


Marken på lotten förbereddes genom att vi mätte upp och kantgrävde de åtta landen.


Vi använde oss av en tumstock och ett snöre mellan två pinnar i marken för att det skulle bli rakt.


Landen hamnade inte riktigt så som jag först hade föreställt mig från början. Det landet som jag trodde att jag skulle behöva specialutforma och placera mellan komposten och hallonbuskarna fick plats framför komposterna istället, i samma storlek som de andra, vilket blev mycket snyggare.



Först försökte vi slå ner reglarna i marken med en slägga efter att ha skruvat på kortsidorna på sargen. Men då började träet i långsidorna att spricka så på resterande land grävde vi istället djupare hål för reglarna, satte långsidorna på plats och skruvade sen på kortsidorna.


Det sista vi gjorde innan vi åkte hem för dagen var att se till så att alla land låg i raka rader och fylla igen hålen med jord.


Idag, dagen efter den stora byggardagen, skyfflade jag in den fina jorden som fanns kvar mellan landen i lådorna, jämnade till marken och började lägga ut stenplattorna igen. Någon gång framöver, när det är torrt och soligt, kommer jag att olja in de delarna av träet som jag kommer åt en gång till.


Är riktigt nöjd med resultatet! Tack snälla mamma, pappa och sambo för all hjälp!


Rabarbern har vaknat,


en tulpan tittar upp ur jorden och vitlöken fortsätter att växa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar