måndag 17 mars 2014

Omskolning

Snapsglasen började bli för små för plantorna och karaktärsbladen hade börjat växa ut vilket betydde att det var dags för omskolning av mina tomat- och purjolöksplantor.


Det första jag gjorde var att klippa av överflödiga skott i varje liten kruka med en nagelsax så att det bara fanns ett skott kvar i varje snapsglas.


Sen bar jag ut allt jag behövde på balkongen för att inte skräpa ner inomhus.


Jag köpte plantjord (som har lite mer näring i sig än såjord) från Granngården och pappersmuggar från ÖoB.


Med hjälp av en kniv gjorde jag hål i botten på fem av kaffemuggarna.



Sen fyllde jag dem med jord,...


 ...gjorde en grop i jorden med fingrarna,...


...knackade ut tomatplantorna ur snapsglasen,....


...satte ner jordklumpen med rötter i gropen och skyfflade över lite ny jord över den. Så långt det var möjligt försökte jag att inte röra vid själva plantan för att inte skada den.


Därefter ställde jag muggarna i glasslådor och glasslåde-lock på fönsterbänken och vattnade försiktigt tills det kom ut vatten nertill.


Det blev lite kallt att hålla på ute på balkongen, så när det var dags att plantera om purjolöken flyttade jag in istället.


Jag kom på att det var mycket enklare att använda en syl, istället för en kniv, för att göra dräneringshålen. 


På purjolöken kunde man tydligt se att rötterna behövde mer plats.


Försiktigt, försiktigt vände jag runt plantan genom att hålla i jordklumpen och släppte sedan ner den i gropen i den nya jorden i kaffemuggen. Jag lärde mig att det nog är bra om man trycker ihop jorden lite när man sår fröna, så att det blir lättare att få ut plantan ur "krukan" utan att all jord ramlar av och man riskerar att skada rötterna. En del av mina plantor hamnade snett när jag släppte ner dem i den nya jorden och gick inte att rätta till utan att jordklumpen föll isär vilket gjorde att jag blev tvungen att ta i själva plantan.


 Eftersom sju av de nitton snapsglas som jag sådde purjolök i, inte hade grott så sådde jag mer purjolök i de snapsglas som nu blev tomma.


Elementet under fönsterbänken som de omskolade plantorna står på har jag stängt av för att plantorna inte ska växa för fort och bli långa och rangliga. Snapsglasen med frön som inte har grott än står framför elementet i ett annat rum för att värmen från elementet ska starta igång groningsprocessen.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar