lördag 1 mars 2014

Purjolökssådd



Nu har jag sått purjolök som också lär ta god tid på sig att bli färdiga. Sorten heter ´Blaugrüner Winter´ och ska ha god vinterhärdighet. 


Jag gjorde hål i de 19 snapsglas som fanns kvar och sådde 2-3 frön i varje på ca 1cm djup.


Kom på att man kan lägga fröna i toppen av en kulspetspenna med spetsen indragen och sen lägga ner fröna i hålet i jorden genom att doppa pennan och trycka ut spetsen. På så sätt är det mindre risk att fröna hamnar på fel ställe om man till exempel har blöta fingrar.


Hade sparat diverse förpackningar från körsbärstomater och vindruvor som får fungera som täckplast.


Om det behöver vattnas så häller jag bara vatten på brickan så suger jorden upp det genom hålen i botten på  snapsglasen.


Enligt en av böckerna som jag har läst så tar det 7-15 dagar innan purjolöken gror och 6-10 dagar innan tomatplantorna gror. Så nu är det bara att vänta och se :-) Är lite nervös att jag skall misslyckas totalt bara för att jag är nybörjare. Men i och med att jag har börjat så pass tidigt så kan jag ju så en omgång till ifall ingenting har grott om två-tre veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar