fredag 28 februari 2014

Tomatsådd

Har på inrådan från familj och vänner sått tomatfrön som behöver lång tid på sig för att bli redo för utomhuslivet i sommar. Jag har köpt en sort som heter ´Totem´ F1. Det är enligt förpackningen en låg och kompakt ampel-körsbärstomat, för friland eller kruka, som ska ge riklig skörd.


För att hålla nere kostnaderna köpte jag snapsglas i plast istället för de krukor man kan köpa som är avsedda just för förodling.


Med hjälp av en kökskniv som jag värmde spetsen på gjorde jag dräneringshål i botten på glasen. Vissa hål jämnade jag till och gjorde lite större med en syl.


Jag är lite osäker på om de kanske är lite för små egentligen, men det gäller nog bara att skola om plantorna så fort man ser några rötter.


När jag hade gjort hål i allihop fyllde jag på med såjord och vattnade jorden.


Sen gjorde jag ca 1cm djupa hål i jorden med en penna (sådjup från två olika böcker)....


...och lade 2-3 frön i varje hål med förhoppningen att åtminstone ett frö per "kruka" skall gro.


Jag täppte igen hålen och täckte över snapsglasen tre och tre med lock från créme-fraiche-burkar. Nu står de på en plastbricka nära elementet eftersom jag har läst att frön gror bäst om det är ca 25° C. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar