lördag 22 februari 2014

Snö och odlingsplanering

Jaha, nu fick vi lite mer snö igen. Det hade väl varit konstigt annars så här års.


Fortfarande har inga av de blomlökar som jag stoppade ner i höstas tittat upp trots att jag sett knoppar på flera andra ställen i närheten. Det kanske tar längre tid första året? Jag fick bl.a tulpan-, krokus- och påskliljelökar av mamma som jag planterade samtidigt som vitlöken. 


Min sambo har hjälpt mig med den här ritningen över hur jag vill att kolonilotten ska se ut:


Det gröna lövet nedanför verktygslådan symboliserar rabarber och de små lådorna med lite grönt i är mina kryddland. Än så länge finns det bara vitlök, gräslök, timjan och mynta där, men jag har köpt lavendel-, salvia-, oregano och basilikafrön som skall förodlas innomhus innan jag sätter ut dem senare i år. 

Den preliminära planen för de större lådorna ser ut så här:

  • A - Svartkål och spenat
  • B - olika sorters sallat
  • C - Gurka och zuccini
  • D - Potatis
  • E - Mangold och rödbeta
  • F - olika sorters morot
  • G - Vaxbönor och något mer
  • H - Purjolök och pumpa


Sen är tanken att jag ska byta grönsaker i lådorna varje år för att inte utarma jorden. Så det som växer i A i år kommer jag att så i B nästa år och det som växer i B i år sår jag i C nästa år o.s.v.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar