söndag 23 mars 2014

Trädgårdsmässa

Nu har jag för första gången i mitt liv varit på trädgårdsmässa.


Jag gick på Nordiska trädgårdar som fanns på Stockholmsmässan i Älvsjö i helgen.


Tittut-vägg dekorerad med blommor precis innan man gick in i mässhallen.


Det här vackert dukade bordet var det första man såg när man kom in. Sen var hela hallen fylld av utställare som sålde allt möjligt som på något sätt gick att relatera till trädgård.













 
Blev sugen på att köpa några smulgubbsplantor ,korsning mellan jordgubbar och smultron som ska smaka som smultron men vara stora som jordgubbar. Men de var tyvärr slut när jag kom tillbaka till montern efter att ha tagit ut kontanter.
 

Det fanns flera vackra miniträdgårdar som tävlade om att bli Årets idéträdgård, här är några av dem:




Lantlig hägring skapad av Wij trädgårdar


Frökens fabulösa förmak skapad av Huseby bruk




Som en saga utan slut skapad av Astrid Lindgrens Näs (Karin Eliasson). 




Vitalisering pågår skapad av Hovdala slott

Några av bidragen i tävlingen Årets balkong:





 Trädgårdsbutiker och olika trädgårdsföreningar passade på att marknadsföra sig.






På tre olika scener hölls kortare föredrag. 





Jag lyssnade när Lars Kranz från Wij trädgårdar pratade om odlingsplanering. Han tipsade bland annat om att man kan börja direktså (så utomhus) när fröogräset börjar gro  i landet och att en hink över rabarbern i ca tre veckor från det att den har blivit några cm hög ger mjukare  och mildare smak på de första stjälkarna.


  Mina inköp från mässan: 2st Lucko handverktyg för ogräsrensning i lucker jord, jordtermometer från Nelson garden, ett litet keramikfat med räfflad botten som man kan riva bl.a. vitlök och citronskal på, lite fröer och en påse plantetiketter från Impecta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar