torsdag 3 april 2014

Första direktsådden!

På fröpåsarna står det att man kan så så fort jorden går att bearbeta och i boken "Grönsaksodling" står det att lägsta groningstemperatur är 5° för de tidigaste grönsakerna. Jordtermometern visar 5° och jag har kunnat gräva i jorden i en månad nu så jag kunde inte hålla mig utan började så lite ute på kolonilotten. Återstår att se om det är för tidigt eller inte...


I en låda sådde jag morötter på ena sidan. På andra sidan skall jag sätta gul lök nästa gång jag åker till kolonilotten.

Allra först vattnade jag jorden där jag skulle så. Sen drog jag upp ca 1cm djupa fåror och vattnade i dem. Detta för att slippa vattna efter sådd med risk för att fröna flyter iväg.


I varje ända av de båda raderna satte jag plantetiketter med grönsaksnamn på ena sidan och sortnamn på andra sidan. Sen sådde jag en orange morot som heter Ingot F1 i den ena fåran, en röd morot som heter Samurai F1 i den första hälften av den andra fåran och en lila morot med gult kött som heter Cosmic purple i andra hälften av den andra fåran.


Jag strödde ut fröna ganska tätt och räknar med att få gallra lite när de har kommit upp en bit. Efter det täckte jag fröna med jord.


I en annan låda drog jag upp en lite djupare fåra (ca 3cm) i mitten för spritärtsorten Meteor. En centimeterdjup fåra på vardera sidan, den ena för bladgrönsaken Tatsoi och den andra för spenatsorten Nores, och en 0,5cm djup längst ut på höger sida för Malaga-rädisor. 


I den här lådan följde jag avståndsanvisningarna som stod på fröpåsarna för att slippa gallra och för att spara frö.


Tillslut täckte jag båda lådor som jag sått i med ett lager fiberduk som jag tyngde ner med stenar och brädbitar för att den inte skulle flyga bort.


Fiberduken skall göra så att jorden värms upp lite snabbare och skyddar även mot lite nattfrost och skadeinsekter.


Så här långt har rabarbern kommit :-)


För att få mild och god första skörd om några  veckor ställde jag en stor kruka och en plastlåda över dem .


Längst in på lotten bredvid komposterna grävde jag sedan upp marken och gjorde ett litet extra land med en pallkrage för att utnyttja en större del av lotten.



Innomhus har jag sått isop..


..som såg ut så här efter ca tre dagar.


Det börjar bli trångt i fönstret!


Har även sått två olika sorters squash. En grön sommarpumpa som heter Black beauty och en orange vinterpumpa somm heter Sunshine F1.


De skulle sås en och en i planteringsjord så jag gjorde hål i botten på 6st créme fraiche burkar och sådde tre av varje i dem.


Sättpotatis från Granngården ligger på groning...en tidig sort som heter Timo och en medeltidig sort som heter Princess. De ligger på ugnsplåtar med tidningspapper och lite jord i botten. Plåtarna står på två köksstolar framför samma fönster som alla små plantor står i så att de får lite ljus från lampan som hänger där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar