måndag 14 april 2014

Svartvinbärssticklingar och marktäckning i hallonlandet

Jag tog till mig ytterligare två tips från Frank i "Hundra procent bonde":




Det ena är hans superenkla sätt att föröka vinbärsbuskar på. Man klipper helt enkelt av skott från en befintlig buske och sticker ner dem i marken. En snäll granne på koloniområdet lät mig ta från hennes buskar. 


Jag grävde ett litet hål i jorden, lade ner lite plantjord i botten, satte ner kvisten och fyllde på med jord igen. Om det funkar så har jag fyra svartvinbärsbuskar om något år eller två :-)


Det andra tipset var att lägga använd halm runt hallonbuskarna. Halmen ger näring vart efter den bryts ner och hindrar ogräs från att växa.


Mina små narcisser har börjat blomma! 


Rabarbern frodas under byttorna.


 Härliga färger :-)


Tulpan och pärlhyacint...


...och krokus.



 Jordtemperaturen stiger så sakteliga. Nu ligger den på 7-8 °C en mulen dag.


Hemma i lägenheten gror det för fullt!


Potatissorterna Princess och Timo.


 Vardagsrumsfönstret med purjolök, tomat, broccoli, oregano och isop.


Köksfönstret med Squash, mynta, salvia, basilika, gurka, bondböna och vaxböna.
  

Vintersquashen tar mycket plats jämfört med myntan som växer väldigt långsamt.


Frilandsgurka


Långa bondbönor, två små vaxbönor och en växthusgurka.
  

Har märkt att vaxbönorna verkar behöva mer värme än bondbönorna för att börja gro. Oftast kommer grodden upp under natten när jag och min sambo sover och ger extra värme till fröna i sovrummet utöver värmen från elementet. Bondbönorna grodde trots att de stod i köket hela tiden där elementet är avstängt.


2 kommentarer:

  1. Hallo Claudia,
    das sieht gut aus!
    Viel Spaß und Erfolg beim weiteren Anbau! :)
    Liebe Grüße - Ulrich

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vielen dank Ulrich! Alles Gute an dir und deine Familie./Claudia

      Radera