lördag 9 augusti 2014

Vitlöksskörd och en gryta med zucchini och bondbönor

Nu är skörden i full gång! Jag tar med mig grönsaker hem från lotten nästan varje dag :-)


Goda frukostmackor med "Little gem"-sallat och tomater


Bondbönor i väntan på att användas. De lite längre är de röda bondbönorna och de kortare är de gröna från Syrien.





Fina färger :-)


Princess-potatisen har börjat gro i jorden så jag blev tvungen att skörda allt som fanns kvar. Timo-potatisen verkar ha klarat sig än så länge.


Tvättad princess-potatis redo för ångkokning.


En zucchini med en penna bredvid för storleksjämförelse.



Hackad gul lök och purjolök i en panna tillsammans med bondbönor...


...och zucchini i tärningar. Bryn i lite olja, salta och krydda med till exempel lite chili. Häll över några deciliter grädde. Klart! Jag serverade med kokt färskpotatis.


Glömde naturligtvis fota maten på tallriken så det får duga med en bild på mina matlåda dagen efter.


Vitlökens blast har vissnat helt och hållet vilket jag hade för mig betydde att det var dags att skörda. Det visade sig att jag hade kommit ihåg fel. Den ska skördas när bladen börjar vissna i Juli eller Augusti. 


Som det var nu så hade det yttre skalet ruttnat och klyftorna började falla isär. Men jag sköljde av dem och lade dem i köksfönstret på tork. Jag tror att de klarar sig rätt så länge ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar