måndag 9 juni 2014

Gödning, sniglar och marktäckning

 Nu var det länge sen jag lade upp något. Livet kom emellan och tog en massa tid. Men jag har ändå varit ute på kolonilotten och rensat ogräs och vattnat.


Ett tips från böcker och nätet, som jag tänkte prova, är att göra egen gödning till grönsakslandet i form av till exempel nässelvatten. Man lägger helt enkelt färska nässlor i en hink och täcker dem med vatten. Sen får det stå i ett par dagar innan man silar bort nässlorna och späder ut vattnet tills det ser ut som kraftigt te. Nässelvattnet kan man använda som snabbverkande näring till näringskrävande växter när tillväxten är som starkast under sommaren.


Tyvärr verkar inte snigeltråden hålla ute alla sniglar. Jag har plockat flera stycken varje gång jag rensar ogräs och huggit av dom på mitten med en spade för att dom inte ska föröka sig.


Sniglarna har ätit upp gurkplantor, isop och majrovorna på bilden.


Men inte alla som tur är :-)


Mangold


Majrovor-snart dags att gallra lite tror jag..


Portulak


Salladsmix



Spritärtorna har växt till sig och börjat klänga sig fast i trådarna :-)



Salladen börjar bilda vackra huvuden :-)

   


Låda H med de gurk- och squashplantor som har överlevt snigelattackerna.

  


Potatis



Eftersom det finns begränsat med plats och jord i lådorna är det svårt att kupa potatisen. Jag har sett på nätet att man kan täcka marken runt plantorna med organiskt material, för att skydda knölarna från solljus och uttorkning, så jag lade gräsklipp runt mina och hoppas på att det räcker med en kupning då.



De röda bondbönorna blommar för fullt :-)



En av sex utplanterade svartkålsplantor i låda A. Hoppas de får växa i fred..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar